Om Amanda
Ser du någon dansa förbi dig på gatan, snurrandes längs vattenbrynet vid solnedgången på stranden, dansandes i Paris eller på Frankfurts flygplats, då kan det vara jag. Jag har många vackra upplevelser där jag fått vara i relation med dansen på både de mest spektakulära eller vardagligt härliga sätten. De flesta av dessa historier börjar med sårbarhet och vidare i förklaringen om mig kommer ni förstå vad jag menar med detta.
Jag som driver ACREATIVE är Amanda Almér, en studerande universitetsstudent inom dans, psykologi och pedagogik, som nu också är en nystartad entreprenör och egenföretagare. Jag jobbar även som danspedagog på kulturskolan i Varberg med åldrar från 7-18 år i balett, jazz och modern dans.
ACREATIVE är min förlängning ut i världen, en plattform för mina kreativa uttryck och arbeten för hälsa och rörelse. Jag är en dansare som både jobbar som dansartist och danspedagog, där jag har erfarenhet inom dansstilarna jazz, modern dans, lyriskt, floorwork, kontaktimprovisation och balett. Jag jobbar även som cirkuslärare genom Magnus cirkusskola och uppträder även som cirkusartist, då främst som elddansare.
Som pedagog ägnar jag mig åt den seriösa leken - upplevelsen av en utveckling som sker genom glädjens språk, där vi samtidigt uppskattar upplevelsens eller handlingens helighet. När jag lär ut i dans så är det denna känsla jag kommer med, att ta något på djupt allvar för att jag brinner för saken och mina elever, men vi hittar den lekfulla vägen att utforska detta område på tillsammans.
Den lekfulla vägen handlar till stor del för mig om att ge mig hän till den mycket vackra sårbarheten, som också skulle kunna beskrivas med ordet genuinitet. Ett autentiskt uttryck sker sällan utan någon form av sårbarhet då vi exponerar oss själva precis som vi är. Den dansterapeutiska dansmetodern autentisk rörelse grundar sig i att få kontakt med vårt inre, vårt implicita själv, för att vi ska kunna ge det uttryck i vårt yttre själv och för detta krävs trygghet. Det trygga rummet är en av pelarna i mitt personliga uttryck, i min undervisning och är en nyckel för utveckling. I dansundervisningen så kommer jag att lära ut barn som vuxna att hålla sitt eget trygga utrymme, samtidigt som jag håller det trygga rummet för dem.
Att starta eget ger mig frihet att skapa mitt unika koncept och anpassa min pedagogik efter elevernas behov och önskningar. Min och företagets vision är att vara en cirkulerande energi i samhället - en positivt utmanande och utvecklande energi som bidrar till positiva förändringar, hälsa, lekfullhet och livskvalité.
Vill du lära känna mig mer? Häng med på ett event, kontakta mig personligen eller börja följa mig på sociala medier för att vara en del av denna spännande resa som är ACREATIVE!
Utbildning
2022 - pågående
Filosofie kandidatexamen i psykologi
Göteborgs universitet
En kandidatexamen inom psykologi som möjliggör forskningsarbete inom området. Utbildningen innehåller självvalda kurser inom hälsopedagogik, montessoripedagogik, pedagogisk psykologi och samverkan.
2021
Dans och rörelseterapi - grundutbildning
Karlstads Universitet
Dans-och rörelseterapi (DMT) är i grunden en metod där dans och rörelse används som ett medel för utveckling och förändring. Tillsammans med bild- och musikterapi utgör DMT en av de konstnärliga terapiformerna. Genom den konstnärliga och kreativa processen i dans integreras dans och psykoterapi. DMT kan dock användas på olika nivåer, inte bara inom behandling utan även inom rehabiliterande, hälsofrämjande och förebyggande verksamheter. Områden som utbildingen behandlar är psykoterapeutiska begrepp avseende dans-och rörelseterapeutiskt arbetssätt. Grundläggande dans-och rörelseterapeutiska verktyg, kommunikation genom kropp, dans och rörelse samt a nvändande av kreativitet och lek inom ramen för dans-och rörelseterapi.
2021 & 2023
Dans för barn i förskola och skola 1 & 2
Karlstads universitet
Kursen handlar om dansens möjligheter i pedagogiskt arbete med barn och unga i förskola och skola. Den innehåller bland annat arbete med tema samt integrering med andra ämnen. Kursen behandlar danspedagogisk verktyg, kommunikation, dansens byggstenar m.m.